عواقب سطوح بسیار پایین کلسترول بد در بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی

31 ژانویه 2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی که از داروهای مهار کننده‌ی PCSK9به منظور کاهش شدید کلسترول LDL(کلسترول بد) برای جلوگیری از حوادث نامطلوبی مانند اختلالات حافظه یا اختلالات سیستم عصبی مرکزی استفاده می‌کنند، ممکن است در معرض افزایش خطر آب مروارید قرار گیرند. این مطالعه در مجله‌ی کالج آمریکایی Cardiology منتشر گردید.

 استاتین‌ها تا حد زیادی به کاهش کلسترول LDL یا کلسترول بد و جلوگیری از بیماریهای قلبی کمک می‌کنند، اگر چه برخی بیماران به کاهش شدیدتر مقدار کلسترول LDL حتی بیش از مقداری که با حداکثر دوز قابل تحمل استاتین یا سایر داروهای کاهنده‌ی لیپید امکان‌پذیر است ، نیاز دارند.

 مهار کننده‌های PCSK9 می‌توانند کلسترول خون بیماران را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهند اما نگرانی‌هایی در مورد کاهش بسیار شدید مقدار کلسترول LDL، بیشتر در مورد اعمالی است که در بدن متکی بر کلسترول می باشند.

 در این مطالعه داده‌های 14 مطالعه‌ی تصادفی کنترل دار که در آن 5234 بیمار تحت درمان با PCSK9 alirocumab  حداکثر برای مدت 2 سال بودند، بررسی گردید.

 محققان به بررسی وقوع عوارض جانبی در بیمارانی که اندازه‌ی کلسترول LDLآنها در دو یا چند اندازه‌گیری متوالی کمتر از 25 میلی گرم در دسی لیتر و یا کمتر از 15 میلی گرم در دسی لیتر بود، پرداختند. مقدار کلسترول LDL برابر با 25 میلی گرم در دسی لیتر حداقل میزان کلسترولی است که سلولها در آن عملکردی طبیعی دارند.

 شیوع عوارض جانبی در بیماران تحت درمان با alirocumab  مشابه با افراد  گروه دارونما بود که از جمله می‌توان به حوادث عضلانی اسکلتی، بیماریهای عصبی، حوادث عصبی شناختی (مانند حافظه)، رویدادهای کلیوی یا حوادث کبدی اشاره کرد. در میان این بیماران افزایش خطر بروز دیابت مشاهده نشد، درحالیکه در مطالعات پیشین افزایش وقوع دیابت در میان بیماران تحت درمان با استاتین که مقدار کلسترول LDL آنها به کمتر از 30 میلی گرم در دسی لیتر رسیده بود، مشاهده شده بود.

 آنالیزها نشان داد ابتلا به آب مروارید در میان افرادیکه کلسترول LDL آنها کمتر از 25 بود نسبت به افرادیکه کلسترول LDLآنها بیش از 25 میلی گرم در دسی لیتر بود، بیشتر است. بنظر می‌رسد کاهش کلسترول تغییرات مرتبط با پیری را سرعت بخشیده و می‌تواند منجر به افزایش بروز آب مروارید شود.

دکترRobinson  نویسنده‌ی ارشد این مطالعه و مدیر مرکز مداخلات پیشگیرانه در دانشگاه  Iowaمی‌گوید: ایمنی این داروهای جدید برای بیمارانی که به هیچ طریق دیگری قادر به کنترل شدید کلسترول LDL خود نیستند، اهمیت بالایی دارد، درحال حاضر اثرات دراز مدت کاهش بسیار شدید کلسترول LDL، در کارآزمایی‌های بالینی بزرگ، تحت ارزیابی می باشد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/01/170131075628.htmمرک